السبت، 12 يوليو 2008

بداية الكلام

جئت في البلاد التي ولد فيها الرسول محمد (صلى الله عليه وسلم ) و انا كنت في الثانية من عمري
مع الأيام تعوت على البلاد وعلى الغربة.
لقد تعلمت أشياء لم أكن ادري عنها أي شيء
كيف أتعامل مع ناس من بلاد مختلفة وكيف أتحدث معهم.
في المدرسة كان عندي أصحاب مصرين كنت سعيد جدا جدا جدا.
ولكني إنتقلت إلى مدرسة أخرى...أمي ترى أن هذه المدرسة أحسن ولكني أحس فيها بالغربة لعدم وجود مصريين فيها.
وأبي يأخذنا إلى أماكن كثيرة جدا منها: فن تيم و الايس لاند وحديقة الطفل المثالي..ده إللي هو أنا طبعاً.
وفي المرات القادمة سأحكي لكم حكايات أخرى...
زياد
رئيس فريق الزعــــر

هناك 17 تعليقًا:

فاتيما يقول...

ألف مبروك يا ولاد على المدونة الجديدة الهايلة دى
ألوانها تحفة
و ماما مدلعاكم قوى
ربنا يخليها ليكم
الموضوع اللى كتبتوه دا فكرنى بنفسى زمان
أنا كمان عشت فى دولة عربية و أنا صغيرة و كنت حاسة زيكم بالغربة بس دلوقتى الوضع احسن شوية
يعنى فيه دش و كمبيوتر و مدونة اهو تربطكم بمصر و الناس اللى فيها
و إن شاء الله تكتسبوا أصدقاء عن طريقها ...
هاجى كتير عشان أشوف اخباركم إيه ؟؟
ألف مبروك على المدونة
و مبروك علينا إنتم

فاتيما يقول...

آه و نسيت أقولكم
الفراشة الملونة دى حلوة قوى
ممكن استلف واحدة احطها فى مدونة يوسف إبنى ؟؟
طب فكروا و ردوا عليا
سلام

مجرد خواطر يقول...

ايه العسل ده ربنا يبارك فيكم يا رب ايه ده يا زياد عامل زعر لماما ليه ده انت ولد جميل وأمور وانا عارفة انك مؤدب خاااااااااالص وبتسمع الكلام عشان ربنا يحبك وماما وبابا كمان

عارف يا زياد انا محمد ابنى اتولد هنا فى الامارات ولسة لغاية دلوقتى ما شفش مصر خاااااالص ومش عارفه هيشوفها امتى وكمان تيته وجدوا على طول بيعيطوا عوزين يشوفو محمد ايه رأيك بأة أقوله انه لما يكبر هيلاقى زياد صاحبه يلعب معاه ولا مش هترضى وتقول ده عيل؟

رندا يقول...

مشاء الله
يارب المدونة تكبر وتكون من اجمل المدونات الوانكم فيها حلوة اوى بجد واخر دلع
انا مستنية الحكايات الى هتكون فيها
مبررررررررررررررررروك المدونة
واول الافتتاح من زياد هو دة الزعرور الاكبر ههههه ربنا يخليكوا لبعض
بس بقى عايزن بوست حلو كدة من كل واحد يقول فية عندة كام سنة وبيدرس اية يعنى كلة بقى مش تنسوا ماشى

يارب يسعدكم بيها اوى
واشفكم احسن الناس

رندا

ahmed_k يقول...

يا زياد مدونتك جميله وكلها فراشات
ايه ده يا عم انت
انت خليتنا كأننا قاعدين في جنينه

وعايز أقولك حاجه أنا جربت الغربه من وأنا طفل فروحت ليبيا مع والدي وعشت فيها 5 سنين مش فاكر منهم الا لآخر سنه عشان كنت طفل صعير
وبعد كده روحت الكويت بس بعد ما أخدت رابعه ابتدائي في مصر ودخلت هناك المدرسه من أولي متوسط لغاية ما جيت مصر وأخدت تالته ثانوي هنا وبعد كده كملت حياتي هنا
انا ليه بقول الكلام ده
علشان احكيلك تجربه أنا عشتها
الغربه يا زياد مش كلها سيئات
فيها حسنات كتيييير
بتتعرف علي بلاد وناس غير اللي في بلدك
اللي مسيرك ترجعلها وتعيش فيها
وحتفتكر الأيام دي لما تكبر وتشعر بالحنين لهذه البلاد اللي كان ليك فيها صداقات وفيها أيام الطفوله وبداية الشباب
عايزك يا زياد متحسسش نفسك بأنك غريب أو انك مش في بلدك
كل بلاد العرب بلادنا ولازم نحبها ونعشقها كمان
والحمد لله انك في بلاد الحرمين
يعني ممكن تروح مكه والمدينه كتير
وده مش في امكانية ناس كتيره مش عايشه في السعوديه
فعيش المرحله بكل تفاصيلها وخليها في مخزون زكرياتك للمستقبل
بالتأكيد حتمر عليك أيام تحن فيها الي مكان اقامتك الحالي بحكم ان فيها طفولتك

حب مدرستك حتي لو مافيهاش مصريين
احنا في الأجازه كتييير أوي هنا حتلاقي مننا كتير
يعني حتشبع من المصريين لما تآجي مصر في اجازاتك
لو مكانش السنه دي تبقي الجايه

أنا دلوقتي بحب الكويت اوي علشان لي فيها زكريات وايام مش ممكن تتمحي من ذاكرتي
وكنت كمان في مدرسه مفيش فيها مصريين
بس كان كل زملائي بيحبوني وكنت بحبهم
أصبر حتلاقي نفسك بتتعود علي جو المدرسه الجديده وحتحبها خااالص

وربنا يوفقك ويكتبلك السعاده دوما

بوبو يقول...

عارف يا زياد انك في نعمة كبيرة ناس كتير نفسهم فيها ؟ وهي انك في البلد اللي اتولد فيها الرسول عليه الصلاة والسلام.. دا يخليك تحاول تقرا في السيرة النبوية كتير عشان تتعرف اكتر على المكان اللي انت فيه
مبروك المدونة وعاوزين كتابات كتير ، وخلاص انا هكون من زوارك

الميكروباص يقول...

ايه الحكايه
انت مش بتلعب رياضه ولا ايه؟
أوعى تكون مش بتلعب كوره
وأوعى تنسى الأهلي وتشجع اتحاد جده
أنا بحذرك من أولها

أميرة يقول...

السلام عليكم :)

مبروك عليكم المدونة الجميلة دي و ان شاء الله تكونوا منها اصحاب و يكون في تواصل دايما :)

علي فكرة استفتاحك للكلام بجملة انك في المكان اللي اتولد فيه رسول الله صلي الله عليه وسلم خلاني اغبطك علي ما انت فيه من نعمة .

عارف يا زياد ان في آلاف الناس بتتمني تقعد في المكان دا بالذات دونا عن اي مكان اخر في الكون كله.. انا مع الاسف مرحتش علشان مش عندي محرم اسافر معاه بس ربنا يعلم كم تهفو نفسي للتواجد في المكان دا ولو لدقائق معدودة و بعدها يحصلي اي حاجة مش مهم ..

ممكن لو ينفع يعني تبلغ سلامي لرسول الله وتدعيلي ربنا يأذن لي بالزيارة دي:)

انا اول مرة اتعرف علي مامتك النهاردة ربنا يباركلكم فيها يارب و في والدكم و يجمعكم في جنات النعيم برفقة المصطفي صلي الله عليه وسلم :)

علي فكرة من اللي حسيته من كلامك و قرائتي لاكتر من بوست لوالدتك ان انسب اسم يناسبك انت و اخواتك عاصم و رامز هو " زرع "

علشان انتو زرع امر ربنا انه ينبت بين والدك ووالدتك ليربطهم و يبربطكم في عائلة واحدة احسبها علي خير مما قرئته :) بارك الله فيكم و جعلكم خير زرع يؤتي ثماره علي افضل ما يكون باذن الله ..

علي فكرة مش لازم مصريين معاك علشان تحس انك مش في غربة .. متنساش انك سهل تتواصل مع الاخرين باللغه المشتركة و الميول والهوايات و الدراسة .. كل دي حاجات بتجمع مع زملائك في المدرسة .. حاول انت متحطش حاجز بينك و بينهم و ان شاء الله هتلاقي منهم اللي بيدور عليك زي ما انت بتدور عليه ..

وفقكم الله لما يحب و يرضي وان شاء الله ربنا يطمنا عليكم جميعا و سلامي لمامتك و عاصم ورامز :)

أثمن من اللآلئ يقول...

ازيك يا زياد ... ا مزارع يا عظيم

انا مبسوط قوي انك بدأت في اول خطوة للطريق

مدونتك حلوه قوي قوي قوي قوي

ويابختك بدأتها بدري يعني علي ماتكبر هيكون فيها حوالي 1000000293 موضوع ههههه

وتقريباً كده هيبقي فيها علي الأقل
1293749993779 تعليق

يا بختك

انا ليا رأي بقي

ليه منغيرش عنوان المدونة ويبقي اسمها زرع بدل زعــر

وأنت تبقي رئيس فريق المزارعين

انت تبقي الزارع الكبير

علشان انتوا باين عليكوا اطفال هديين وحلوين ومؤدبيين

واللي موجود في المدونة من فراشات بطير يبقي لازم فيه زهور جميلة تقف عليها الفراشات ديه ... واكيد الزهور الجميلة ديه إللي زرعها

زارع ممتاز

يالا نزرع زرع كتيير تقف عليه الفرشات وتطير

خلي بالك من ماما يا زياد انت واخواتك

ديه بتحبكو قوي :-)

سلام

عمو
اثمن من اللآلئ

وجهة نظري يقول...

أولا مبروك علي المدونه، وإنشاء الله تستمروا تكتبوا فيها لأن كلنا عايزين نعرف أفكاركم وبتخططوا إزاي لمستقبلكم وبتحبوا تقروا إيه أو تلعبوا إيه أو تتفرجوا علي إيه ... وكمان عايزين نعرف بإستمرار رأيكم إيه في كل المواضيع إلي بتهمكم.

أصل إحنا خلاص كبرنا وعجزنا، إنما إنتوا الأمل وإنتوا المستقبل وإنتوا إلي حتحددوا شكل حياتكم ... وحياتنا كمان.

علي فكره، عجبني جدا إنكم بتكتبوا بالعربي الفصحي .... يا كسفتي علي نفسي ... أنا بستسهل أكتب بالمصري ... عجوز بقي. إنما لو تفضلوا تكتبوا بالعربي الفصحي ممكن نختشي علي دمنا ونكتب زيكم إحنا كمان.

إلي الأمام يا "زعر" ... وورونا يالا الشباب الرجاله حيعملوا إيه.

رندا يقول...

زياد

فين ردودك على كل الى زاروك

انا مستنية ردك على الكل بقى عايزة تصفيق حاد بالكل هههههههه

رندا

كلبوشستان يقول...

زيزو مبروك انت وفريقك على المدونة يا ابو الزعارير

بقولك هو باباك مش هياخدك الايس لاند دي قريب

ابوس ايديك اجي معااكم والله مش هتشاقى انا خلااااص اتلايس لاند بتاعتي ساحت من الحر دااااااا

انا بقيت لاند نفسي ياربي اشوف الايس قبل ما اموت

مبروك وخد راي باباك في رحله الايس ينوبكم ثواب

عمكم حران قصدي كلبوشستان

KING TOOOT يقول...

إكتب حاجات جواك نقرا و نعرفها
و إرسم قصص بالكلام تحكيها و تشوفها
و إفتح لقلبك طريق ع الناس ولاد و بنات
و التعليقات يا زياد خلليها بظروفها
و عجبي
_______________
KING TOOOT

د. إيمان مكاوي يقول...

فاتيما
شكرا يا طنط على الكلام الجميل ده .
احنا شفنا مدونة يوسف.
وانا معجب بالمدونه جدا واتفضلي خدي الفراشات زي ما حضرتك عايزه




مجرد خواطر
طبعا يا طنط هلعب مع محمد ما هو انا الزعرووووووور الكبير



رندا
شكرا على إهتمام حضرتك والمعلومات إللي حضرتك طلبتيها هنكتبها على المدونه



ahmad-k
فعلا يا عمووووووو انا مبسوت إني حجيت مع ماما وبابا وبعمل عمرات كمان.
وشكرا على زيارتك للزعاريييييييييييييير



bobo
الزعارييييييير نوروا بحضرتك



لورنس العرب
انا بشجع الأهلي بس انا زعلاااااان أويييييييي إن ابو تريكه مصاب.



أليس في بلاد العجائب
انا هدعيلك يا طنط
وزعـــــــرإجترناه علشان دا ترتيب اسامينا ولو حضرتك شفتينا هتعرفي إنه مناسب لينا



أثمن من الآليء
يا رب دايما حضرتك تآنسنا ..وزعــــــرررررررررررررر ده مناسب لينا جدا وخاصة الزعرووووووور الصغير رامز



وجهة نظري
لازم يا عمو نهتم بلغتنا.



كلبوشتان
عازمينك على الآيس لاند معانا بس بلاش شقاوه




king toot
أنا بحب الآثار المصريه جدا ..نورت الزعاريييييير

سبهللة يقول...

هايل
بارك الله لكى فيهم يا ام البنين
وانت يا أصغر مدون فى التاريخ
الف مبروك
وعايزينك تدخل فى الغميق على طول

د. إيمان مكاوي يقول...

سبهلله
حاضر يا طنط

أميرة يقول...

احمدك ياااااااااااااارب

تاني واحد ف حياتي يقولي يا طنط بعد رحمة بنت صبرني يارب :)

يا فرحت قلبي :)

ربنا يحميك يا زياد وفي انتظار الجديد منك :)